
Schrijf je hier in voor mijn nieuwsbrief en ontvang maandelijks exclusieve Human Design informatie
Iedereen heeft een kind.
Misschien lopen er meerdere mini-me’s van jou rond of heb je een bijzondere band met de kleintjes van mensen om je heen. Maar ook als je geen kinderen in je leven hebt, zit er altijd nog een kind in jou. Wat kinderen en innerlijk kinderen met elkaar gemeen hebben is de behoefte aan erkenning. Zij willen niets liever dan gezien worden voor wie ze zijn.
Als je naar de chart kijkt van een kind, dan is de onbewuste lijn van het profiel misschien wel het belangrijkst. En juist dit aspect wordt meestal over het hoofd gezien.
Ons profiel bestaat uit twee cijfers, dit noemen we lijnen. Vaak gaat de meeste aandacht uit naar het eerste cijfer, de bewuste lijn van ons profiel. Dit is wie we denken dat we zijn, hier identificeren we ons het meeste mee. Kinderen leren al heel jong door de bril van hun bewuste mind te kijken.
En toch is die andere lijn belangrijker, de onbewuste lijn. Het tweede cijfer van je profiel vertegenwoordigt de kenmerken van je lichaam. Het is het lichaam dat ons leven leidt, ons lichaam is het voertuig. Wil je weten wie jouw kind écht is, zonder tussenkomst van de mind, dan is het belangrijk om deze onbewuste lijn te leren kennen.
Ook voor ons als volwassenen is dat helend. Jouw onbewuste lijn is waarschijnlijk nooit goed begrepen en nooit echt gezien door je ouders. Hierdoor ging je je automatisch nog meer identificeren met je bewuste denken.
Als jij contact kunt maken met je onbewuste, dan erken je een deel van jezelf dat misschien nooit echt is gezien. Daarin ligt de liefde en heling waar jouw (innerlijk) kind naar verlangt.
Bij het 4/1 en 5/1 profiel gaat het om de vraag: wat is nodig om te onderzoeken? Kinderen met een onbewuste eerste lijn komen op de wereld met grote angsten, zij hebben nog geen veilig fundament. Zij weten pas of ze de wereld kunnen vertrouwen als ze dit hebben onderzocht. Neem elke angst of zorg van jouw kind daarom serieus. Help ze hun angsten stap voor stap te onderzoeken. Dit kun je doen door samen routines te creëren en door spannende gebeurtenissen voor- en achteraf te bespreken. Zo leren zij dat ze gedragen worden door het leven.Â
Bij het 5/2 en 6/2 profiel gaat het om de vraag: wat is 100 procent goed voor mij? Voor een onbewuste tweede lijn is het correct om kieskeurig en selectief te zijn. Deze kinderen zouden geen concessies moeten doen, ook al willen de ouders dat ze zich wat flexibeler opstellen. Vaak hebben onbewuste tweede lijnen een fysieke zwakke plek die niet makkelijk zichtbaar wordt. Hun kieskeurigheid helpt hen die zwakke plek te beschermen. Bovendien kunnen hun verborgen gaven pas aan de oppervlakte komen als ze selectief zijn. Alleen de juiste roeping haalt het beste in hen naar boven.Â
Bij het 1/3 en 6/3 profiel gaat het om de vraag: wat heb ik ontdekt? Kinderen met een onbewuste 3e lijn mogen aangemoedigd worden om te experimenteren, om dingen mis te laten lopen, om te ontdekken wat NIET werkt. Zij hebben een sterk en weerbaar lichaam en mogen hierin worden uitgedaagd. Zij knoeien met eten, gooien hun drinken om en maken dingen stuk om te kijken hoe het er vanbinnen uitziet. Als zij de boodschap krijgen dat dit verkeerd is, kunnen ze angstig en risicomijdend worden. Zij vergaren hun wijsheid door schitterend te vallen, en daarna gewoon weer op te staan.Â
Bij het 1/4 en 2/4 profiel gaat het om de vraag: wie zit er in mijn netwerk? Deze kinderen hebben weldoeners nodig, mensen die hen mee op sleeptouw nemen en die hen bij vriendengroepjes, sport- en hobbyclubjes introduceren. Andersom oefenen 4e lijnen ook invloed uit op hun omgeving. Zo kunnen zij bijvoorbeeld makkelijk griep of soa’s oplopen en verspreiden. Ook zijn zij vatbaar voor uitputting en burn-out. Maar als zij zich omringen met de juiste mensen kunnen zij hun netwerk positief beïnvloeden. Dit zijn de influencers en verbinders, die kansen zien, creëren en benutten. Â
Bij het 2/5 en 3/5 profiel gaat het om de vraag: welke projecties kan ik tolereren? Op een 5e lijn worden allerlei verwachtingen geprojecteerd. Deze kinderen worden daardoor nooit helemaal gezien voor wie ze werkelijk zijn, ook niet door de eigen ouders. Zij hebben een verleidelijk aura en kunnen enorm last hebben van de druk die dit met zich meebrengt. Zij gaan proberen aan de verwachtingen te voldoen of er juist tegen rebelleren. Als zij onderscheid leren maken tussen verwachtingen van buitenaf en hun eigen blauwdruk, dan kunnen zij uitgroeien tot charismatische leiders en vernieuwers. Â
Bij het 3/6 en 4/6 profiel gaat het om de vraag: hoe word ik weerbaar? In de eerste dertig jaar leren deze kinderen net als een 3e lijn door vallen en opstaan. Het verschil is dat een 6e lijn minder weerbaar is, zij komen op de wereld zonder veiligheidsnet. Zij zijn daarom veel kwetsbaarder en hebben bescherming nodig van hun ouders. Vanaf hun dertigste levensjaar breekt een nieuwe fase aan, waarin zij zich meer terugtrekken en automatisch beter beschermd zijn tegen de uitdagingen van het leven. Wanneer deze kinderen keuzes maken met hun strategie en autoriteit en eten volgens hun verteringstype, hervinden ze hun natuurlijke joie de vivre.