
Schrijf je hier in voor mijn nieuwsbrief en ontvang maandelijks exclusieve Human Design informatie
De grote veranderingen van de komende jaren gaan we als eerste zien in het onderwijs. De afgelopen eeuwen hebben we met elkaar een samenleving gecreƫerd op basis van contracten en collectieve instanties. Er was een vangnet waar iedereen op kon vertrouwen. Zo is er een leerplicht en hebben kinderen recht op gratis scholing. De overheid reserveert een budget voor educatie en als instanties en docenten zich aan de regels houden, kunnen ze aanspraak maken op dat geld.
De komende jaren gaat die constructie uiteenvallen. Scholen zullen zich niet meer aan de regels houden omdat die onuitvoerbaar worden. De overheid verliest zijn autoriteit, ouders en docenten gaan hun eigen weg. Steeds meer mensen zullen kiezen voor thuisonderwijs of kleinschalige, private scholen die zij zelf moeten bekostigen. Het staat vast dat we in het nieuwe tijdperk niet meer kunnen rekenen op āhet systeemā, want de grondslag voor dat systeem valt weg.
We gaan een tijdperk tegemoet dat enorm individualistisch is en waarin visies en opvattingen sterk uiteen zullen lopen. Ouders willen zelf bepalen wat zij hun kinderen leren. Er is straks geen nationaal leerplan of onderwijsinspectie meer, want iedereen vindt iets anders belangrijk.
En toch is dat hoopvol. Want als jij als ouder keuzes maakt op basis van jouw strategie, kan dat goed uitpakken voor jouw kinderen. Als jij jouw kinderen hun design uitlegt, kunnen zij navigeren in een wereld die zichzelf opnieuw moet uitvinden. Blijf je echter hopen dat iets of iemand buiten jou bepaalt wat goed voor je is, dan zal je verstrikt raken in de restanten van een disfunctioneel systeem.
Human Design gaat over het volgen van je eigen pad, het maken van keuzes volgens jouw unieke blauwdruk. Er is niemand die weet wat goed voor jou is, behalve jij zelf. Het nieuwe tijdperk zal, hoe individualistisch ook, een zegen zijn voor wie zijn strategie kent en zichzelf eert als autoriteit. Niemand kan jou āonderwijzenā als jouw eigen wijsheid de boventoon voert.
Het Manifestor kind
Jouw Manifestor kind mag veel vrijheid krijgen, als het maar om toestemming vraagt. Op die manier leert jouw Manifestor kind om te informeren over wat het graag wil of van plan is. Een iets ouder Manifestor kind kan zelf initiatief nemen over wat het wil leren (en wat niet). Als ouder is het belangrijk om jouw Manifestor kind niet te veel aan banden te leggen. Hoe groter de beperking, hoe groter de kans dat zij daar als puber uit willen breken.
Het Projector kind
Vaak wordt gezegd dat je Projectors moet uitnodigen om hun kamer op te ruimen of hun huiswerk te maken, maar de vraag is of dat uitnodigend is voor het kind. De strategie voor projectors geldt alleen voor de grote beslissingen in het leven. Projector-kinderen hebben vooral erkenning nodig. Erken hun energie en kwaliteiten. Erken hun gevoeligheid en wijsheid. En organiseer onderwijs dat aansluit bij hun interesses (niet bij die van jou als ouder).
Het (Manifesting)Generator kind
Met (Manifesting-)Generator kinderen kun je al heel vroeg communiceren op een manier die aansluit bij hun energie. De gouden tip: stel gesloten vragen. Dus niet: wat wil je op je boterham? Maar: wil je pindakaas? Leer jouw (Manifesting-)Generator kind dat het kan vertrouwen op zijn gut-feeling, de wijsheid van zijn lichaam. Hoe eerder je hiermee begint, hoe sterker en duidelijker de buikstem. Als je merkt dat jouw kind niet naar school wil, zoek dan met ja-neevragen uit wat precies het probleem is: een vervelende docent, stom klasgenootje, saaie vakken, te lange dagen, verkeerde school. Het kan van alles zijn en misschien makkelijker aan te passen dan je denkt.
Het Reflector kind
Reflectors zijn voorbestemd om geconditioneerd te worden. Aan Reflector kinderen kun je zien hoe de energie is in een klas, wat de mate van bewustzijn is op school en hoe andere kinderen zich ontwikkelen. Als het Reflector kind een slecht rapport heeft, is er iets mis met de docenten of het beleid op school, niet met het kind zelf. Reflectors hebben daarmee een belangrijke taak om te laten zien wat er mis gaat. Het is zonde als een Reflector kind in zijn eentje thuisonderwijs krijgt, want dan kan het zijn omgeving niet meer spiegelen. Donāt blame the mirror for what you see in its reflection.
[learn_press_profile]